Financieel inzicht op totaal grondbedrijf
Inleiding
Bij het MPG 2024 heeft een herziening plaatsgevonden van alle grondexploitatiebegrotingen en zijn de huidige marktwaarden van de strategische gronden opnieuw getoetst aan de boekwaardes hiervan. Dit heeft geleid tot nieuwe inzichten ten aanzien van de financiële stand van zaken. In deze TURAP heeft opnieuw een actualisatie plaatsgevonden van de onderdelen van het grondbedrijf zodat deze, waar mogelijk, kunnen worden vergeleken met onderdelen uit het MPG 2024.
Zoals in het vorige hoofdstuk aangegeven, gaan we in dit hoofdstuk in op drie onderdelen: resultaat, risico’s en overige ontwikkelingen.
Resultaat
Zoals hiervoor aangegeven maken we bij de presentatie van het geprognosticeerde resultaat onderscheid in de projectspecifieke ontwikkelingen en de ontwikkelingen op grondbedrijfniveau (zoals parameters).
Omschrijving | Bedrag | Totaal |
---|---|---|
verwachte bedragen x € 1.000 | ||
BIE | ||
- Winstnames | 1.827 | |
- Mutaties verliesvoorzieningen | - 3.971 | |
Totaal | - 2.144 | |
Strategische gronden | ||
- Winstnames | 0 | |
- Afwaardering | 0 | |
- Mutaties verliesvoorziening | 0 | |
Totaal | 0 | |
Projectoverstijgende ontwikkelingen | ||
- Effect mutatie rente grondbedrijf | 1.217 | |
- Effect mutatie kostenstijging app. kosten en VTU | - 49 | |
- Kasstroomontwikkeling huidige jaarschijf | - 300 | |
Totaal | 867 | |
Totaal grondbedrijf in TURAP 2024 | - 1.276 |
Tabel 2-1
Uit de bovenstaande tabel blijkt een verwachting van een negatief resultaat over 2024 van ongeveer € 1,3 miljoen.
BIE - Winstnames
Per 1 juni is de verwachting dat er aan het eind van 2024 een bedrag van € 1,8 miljoen aan winst genomen kan worden. Dit bedrag komt met name uit de complexen die we verwachten dit jaar af te sluiten. Door het feit dat de winstverwachting is verdeeld over een groot aantal complexen, is hieronder een totaaloverzicht gegeven van de verwachte winstnames. Hierbij is eveneens aangegeven welke winstnames er in de komende jaren nog worden verwacht. Nogmaals: het betreft een prognose!
Prognose winstname in 2024 | Prognose winstname na 2024 | |
---|---|---|
Apeldoorn Noord | 6 | 1.487 |
De Voorwaarts | 96 | 421 |
Kanaalzone Kwekerij | 379 | 0 |
Malkenschoten/Malkander | 340 | 0 |
Kanaalzone Pilot Zuid Gem deel | 149 | 69 |
Welgelegen-Park | 132 | 67 |
Osseveld Oost Algemeen | 227 | 0 |
De Sikkel | 0 | 74 |
Overige eigendommen westenenkerweg | 36 | 0 |
NoordOost Poort | -68 | 0 |
Ecofactorij I | 421 | 0 |
Zuidwest Poort De Veldekster | 21 | 0 |
Breustedt | 85 | 104 |
Kieveen uitbreiding bedrijventerrein | 3 | 1.088 |
Totaal | 1.827 | 3.310 |
Tabel 2-1
Uit de bovenstaande tabel blijkt dat we na 2024 nog een winst voorzien van € 3,3 miljoen. De winst in Apeldoorn Noord en de Voorwaarts is geraamd in 2025. Daarna resteert alleen nog het project Kieveen als project met een relatief grote mogelijke winstname. Het betreft een prognose, dit jaar wordt bijvoorbeeld de civiel technische raming van dit project herzien.
Dit houdt dus in dat de winstnames is binnen het grondbedrijf opdrogen. We verwachten niet dat we voorstellen, aan de gemeenteraad, kunnen voorleggen voor het openen van (omvangrijke) winstgevende complexen.
BIE - Mutaties verliesvoorzieningen
We verwachten op dit moment dat de verliesvoorzieningen met een bedrag van € 4 miljoen moeten worden opgehoogd. Dit heeft met name te maken met een verwachte verslechtering van het resultaat van de Ecofactorij II met ca. € 4,4 miljoen cw. Deze negatieve bijstelling heeft te maken met enerzijds een indicatieve actualisatie van de verwervingsraming; signalen uit de markt geven aanleiding om deze raming op voorhand naar boven bij te stellen. Tegelijkertijd is aan een extern bureau opdracht gegeven om nieuwe taxaties uit te voeren. De uitkomsten daarvan worden in Q3 2024 verwacht.
In afwachting van de uitkomsten van deze taxaties zijn een tweetal scenario’s uitgewerkt waarbij we nu uitgaan van een worstcase scenario en een verhoging van de kosten van verwerving van € 3,2 mln. De bandbreedte tussen de twee scenario’s bedraagt € 1,9 mln. Zodra de taxaties beschikbaar zijn, wordt de grondexploitatie op basis van deze gegevens geactualiseerd.
Anderzijds is een aanpassing in de oppervlakte van het uitgeefbare gebied noodzakelijk waardoor de grondopbrengsten afnemen.
In het kader van deze negatieve bijstelling wordt verwezen naar het positieve resultaat van dit project bij het MPG 2024. Op basis van een onderzoek naar de verkoopprijzen van bedrijfskavels kon toen een hogere grondopbrengst worden ingeboekt van circa € 9,5 miljoen ofwel 17% van de totale opbrengstraming. De huidige verhoging van de verwervingsraming – uitgaande van het worstcase-scenario een stijging van 19% - is dus in absolute zin lager dan de hogere grondopbrengst bij het MPG 2024.
Het resultaat van Ecofactorij II in het MPG 2024 was met € 7,8 miljoen cw verbeterd. Hierop dient nu € 4,4 miljoen te worden gecorrigeerd.
Tegenover bovenstaand nadeel staat een verwacht voordeel in een project in de Zuidwest Poort. Deze willen we eind dit jaar afsluiten. Dit houdt in dat de resterende budgetten dan kunnen vrijvallen. Dit is een bedrag van bijna € 0,5 mln.
Strategische gronden
Uit tabel 2-1 is af te leiden dat er geen financiële mutatie wordt verwacht in de categorie van de strategische gronden. De omvang van deze portefeuille is ca.179 ha en kent een boekwaarde per 1-1-2023 van ca. € 15 miljoen.
Winstnames zijn hier aan de orde wanneer panden en/of gronden worden verkocht. Er zijn een aantal percelen die op de verkooplijst staan, maar het is niet waarschijnlijk dat deze nog dit jaar daadwerkelijk in verkoop worden genomen. Het gaat hier om een totale boekwaarde van ca. € 400.000.
Wanneer de huidige marktwaarde lager ligt dan de boekwaarde in een complex binnen de strategische gronden, moet er direct worden afgewaardeerd. Op dit moment liggen de huidige marktwaardes nog relatief ver boven de boekwaardes. We voorzien dat voor één aankoop, die in de eerste helft van 2024 heeft plaatsgevonden, er wel een afwaardering moet gaan plaatsvinden. Deze wordt in het MPG 2025 meegenomen.
Naar verwachting worden in 2024 de gronden ten behoeve van de maatschappelijke ontwikkelingen in de Kanaalzone overgebracht naar het vastgoedbedrijf. Dit gebeurt tegen boekwaarde De verwachting is dat er hier geen afwaardering aan de orde is.
De mutaties in de verliesvoorzieningen binnen de Strategische gronden hebben betrekking op de zogenaamde ‘Warme gronden’. Bij de vaststelling van het MPG 2024 is het complex Host City aangemerkt als warme grond. Aangezien in dit complex de huidige marktwaarde ver boven de boekwaarde ligt, is hier geen sprake van een verliesvoorziening. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer dit complex over zal gaan naar de BIE en dus in exploitatie wordt genomen. Op het moment dat er bij de overgang naar de BIE een negatief resultaat in deze grondexploitatie wordt gepresenteerd, dan zal hiervoor bij het openen van de grondexploitatie gelijktijdig een verliesvoorziening ingesteld worden. Voor een geplande aankoop medio 2024 zal een extra afwaardering aan de orde zijn van € 500.000 omdat dit met de kennis van nu niet als warme grond kan worden beschouwd. Dit risico is benoemd bij de kredietaanvraag medio 2023 en ook verwerkt in de risicokaart afwaarderingen vastgoed en grond.
Momenteel wordt gewerkt aan een aantal ontwikkelingen binnen de Kanaalzone, zoals de hierboven genoemde realisatie van de zwembadlocatie en de realisatie van een woningbouwontwikkeling op gemeentelijke gronden. Gronden die hierbij worden betrokken maken nu onderdeel uit van de Strategische voorraad van het grondbedrijf. De kans is aanwezig dat deze gronden bij het MPG 2025 als warme grond worden aangemerkt. Dit zal, voor zover we nu kunnen zien, geen financieel effect hebben.
De financiële effecten ten aanzien van de strategische gronden worden verantwoord op taakveld 0.3 beheer overige gebouwen en gronden.
Projectoverstijgende ontwikkelingen
Parameters
Bij het MPG 2024 stond de rente van het grondbedrijf op 1,5%. De verwachting is dat deze per 1-1-2025 gaat dalen naar 1,3% vanwege de gewijzigde renteberekening binnen het concern door BBV-regelgeving. Dit heeft een voordeel voor het grondbedrijf van € 1,2 miljoen (en een gelijk tegengesteld effect voor Treasury). Rentevoorspellingen zijn zeer moeilijk te doen, maar het risico dat deze zal gaan stijgen, neemt toe. Dat hebben we verwerkt in de projectoverstijgende risico’s.
Ten aanzien van de kosten- en opbrengstenstijging zien we nu geen reden om deze aan te passen. Wij baseren dit op de eerste kwartaalrapportages van derden.
Bij het MPG 2025 doen we net als elk jaar onderzoek naar de hoogte van de kosten- en opbrengstenstijging en onderbouwen deze in de Nota van uitgangspunten die we ter vaststelling aan het college voorleggen.
Extra aandacht zal de komende tijd uitgaan naar de opbrengstenstijging. Dit kan, voor bijvoorbeeld de Ecofactorij II, een relatief groot effect hebben op het resultaat Dit heeft vanzelfsprekend ook effect op het risicoprofiel van dit project.
De kostenstijging voor plankosten en VTU vormen hier een uitzondering op. Voor de bepaling van deze percentages zoeken we altijd aansluiting bij het MPB. In het MPB 2025-2028 worden de volgende percentages gehanteerd:
- 2025 5,3% was 4,8%
- 2026-2028 4,6% was 4,2% en in 2027 2,0%
Het financiële effect hiervan bedraagt € 0,05 mln nadelig.
Kasstroomontwikkeling huidige jaarschijf
Op dit moment is er sprake van een geprognosticeerde uitgavenpost totaal binnen alle grondbedrijfcomplexen van bijna € 30 miljoen in 2024. De kans is erg klein dat deze uitgaven ook daadwerkelijk worden gerealiseerd. In deze TURAP is een scenario meegenomen waarbij we uitgaan dat de helft van deze kosten een jaar opschuiven. Dit houdt een nadeel in van ca. € 300.000.
Risico's
Bij de totstandkoming van het MPG 2024 is voor een aantal projecten een statistische analyse opgesteld en aan de hand daarvan zijn de projectspecifieke risico’s geraamd. Deze analyse is ook gebruikt om de projectoverstijgende risico’s in beeld te brengen.
Voor de projecten waarvoor geen statistische analyse wordt opgesteld, worden de risico’s in beeld gebracht aan de hand van de IFLO norm. De stand per 1 juni wordt in de onderstaande tabel vergeleken met de cijfers uit het MPG 2024.
Netto risicobedrag | Prognose | Prognose | Verschil |
---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | MPG 2024 | TURAP 2024 | |
Statistische analyse, project specifiek | 1.865 | 2.246 | -381 |
Statistische analyse, project overstijgend | 4.276 | 4.251 | 25 |
Complexen met IFLO-analyse | 1.178 | 958 | 220 |
Risico Winstnames | 1.755 | 1.165 | 590 |
Stikstofrisico | 0 | 3.500 | -3.500 |
Totaal | 9.074 | 12.119 | -3.045 |
Tabel 2-1
Statistische analyse, project specifiek
Het verschil ten opzichte van het MPG 2024 is niet heel omvangrijk en wordt veroorzaakt door een aantal kleine aanpassingen in verschillende projecten en twee grotere. Dit betreft de afschaling van een risico in het project Haven Centrum en een aanpassing van € 400.000 in het benodigd netto risicobedrag in het project Kwekerijlocatie. Deze laatste betreft geen aanpassing in het risicoprofiel van dit project, maar betreft een rekenkundig effect door de geprognosticeerde winstname bij het MPG 2024.
Statistische analyse, project overstijgend
Op basis van een voorziene aanpassing van het rentepercentage per 1-1-2025 naar 1,3% zijn dezelfde projectoverstijgende risico’s doorgerekend. Deze sluiten aan bij die van het MPG 2024. Alleen de bovenkant bandbreedte voor de rentestijging is aangepast van 0,5% naar 0,7%.
Bandbreedte | ||
---|---|---|
Uitgiftevertraging (jaren) | 0 | 4 |
Rentestijging | -0,3% | 0,5% |
Kostenstijging | -1,0% | 3,5% |
Opbrengstenstijging | -2,0% | 2,0% |
Tabel 2-2
Het verschil ten opzichte van het MPG 2024 is zeer beperkt.
Complexen met IFLO-analyse
Ook bij de complexen waarvan de risico’s met behulp van de IFLO-analyse in beeld worden gebracht, is er een relatief beperkte afwijking ten opzichte van het MPG 2024 te zien. Het verlagen van de kosten in het complex Norel en een afwijking in het complex Welgelegen zijn de voornaamste veroorzakers van de afwijking.
Risico’s winstnames
Op dit moment wordt er € 1,8 miljoen in de AR vastgehouden totdat deze gelden vrij kunnen vallen op basis van het gemeentelijk ‘voorzichtigheidsbeginsel’. Dit bedrag is terug te vinden in het onlangs vastgestelde MPG 2024. Op basis van de huidige berekeningswijze en met de verwachte winstnames in 2024 vanwege afsluitingen van grondexploitaties kan deze reservering worden verlaagd naar € 1,2 miljoen.
De berekeningswijze zullen we in 2024 gaan evalueren Ook heeft de BBV aanbevelingen gedaan ten aanzien van de presentatie van tussentijdse winstnemingen. Bij het MPG 2025 zullen we hierop terugkomen. De financiële effecten in het jaarlijks resultaat zijn nu nog niet in beeld.
Stikstofrisico
Op dit moment voorzien we een extra risico voor wat betreft het stikstofprobleem in projecten. Het betreft een omvangrijk risico wat verder in de niet openbare bijlage bij deze TURAP van het grondbedrijf wordt toegelicht.
Ontwikkelingen
Deze TURAP gaat over de eerste helft van 2024. Ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan hebben we verwerkt, ontwikkelingen die een risico vormen zijn bij de risicoanalyses opgenomen. Maar er zijn natuurlijk ook nog ontwikkelingen waarvan we niet weten of deze positief of negatief gaan uitpakken:
Herziening van civiel technische ramingen
In ons Uitvoeringskader staat dat civieltechnische ramingen één keer per drie jaar geactualiseerd moeten worden. De actualisaties worden verwerkt in het MPG. Dit jaar geldt dat voor de projecten Haven Centrum en Kieveen een actualisatie wordt uitgevoerd. De resultaten hiervan worden in het MPG 2025 meegenomen.
Kaderwijzigingen
Hiervoor is al gemeld dat tot planinhoudelijke wijzigingen (aanpassing van de raadskaders) niet via het vaststellen van het MPG en/of TURAP wordt besloten. Dit betreffen zogenaamde kaderwijzigingen die via de projectlijn ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd. Momenteel worden kaderwijzigingen in de volgende projecten voorbereid c.q. verkend:
- Prinses Beatrixlaan
- Zuidbroek
Het financiële effect van een kaderwijziging kan een relatief groot effect hebben op de, in deze twee gevallen aan de orde zijnde, ingestelde verliesvoorziening. Voor Zuidbroek geldt dat de kaderwijziging nog in een verkennende fase zit. Het gaat hierbij om de omzetting van programma. De kans is niet groot dat deze in het MPG 2025 wordt verwerkt. Voor zover nu kan worden bezien gaat het bij de Prinses Beatrixlaan om een negatief effect op de bestaande grondexploitatie en bij Zuidbroek om een positief effect.
Af te sluiten complexen
Wat niet zozeer een financieel effect zal hebben, maar wat in 2024 meer aan de orde is dan voorgaande jaren, is het aantal complexen wat we voornemens zijn om af te sluiten. Het gaat hierbij (met de kennis van nu) om de volgende projecten:
Complexnummer | Naam |
---|---|
08200034 | Zuidwest Poort De Veldekster gem.deel |
08200012 | Kanaalzone Kwekerij |
03200015 | NoordOost Poort (Stadhoudersmolen) |
03200016 | Ecofactorij I |
08200036 | PWA-zone |
08200030 | Osseveld Oost |
03200021 | Winkelcentrum Eglantier |
08200043 | Station Noord |
03200007 | Malkenschoten/Malkander |
03200014 | ZuidWest Poort Norel |
08200065 | Zwaaansprengweg |
Tabel 2-1
Bovenstaande betekent dat we verwachten eind 2024 11 van de huidige 30 grondbedrijfcomplexen te gaan sluiten.
Overige grondverkopen bij particuliere ontwikkelingen
Bij met name de ontwikkelingen van particuliere eigenaren, komt het voor dat er gronden van de gemeente worden verkocht die niet zijn ondergebracht bij het grondbedrijf. Vaak gaat het hierbij om kleinere bedragen. Op dit moment wordt er echter gesproken over een grotere grondtransactie aan de Terwoldseweg aan de ontwikkelende partij. Deze verkoop vindt niet in 2024 plaats.
Aankopen en openen nieuwe complexen
Met het situationele grondbeleid is de kans aanwezig dat we meer actief grondbeleid gaan voeren. We zien dit terug in de toepassing van de Wet Voorkeursrecht Gemeenten (Wvg). Op dit moment is Host City aangemerkt als ‘Warme grond’. De kans bestaat dat ook gronden in de Kanaalzone bij het MPG 2025 deze status krijgen. Dit zijn dus een tweetal potentiële nieuwe BIE-complexen naar de toekomst toe voor 2025 en verder. Bij strategische aankopen die we doen voor mogelijke toekomstige grondexploitaties bestaat het risico dat er direct afgewaardeerd moet worden. Een en ander conform de vastgestelde Werkwijzer strategische verwervingen.