Hoofddoelstelling 1
1. We werken aan een leefbare stad en omgeving, waarin de verschillende ruimtelijke functies zoals wonen, werken, recreëren, voorzieningen en mobiliteit evenwichtig en in samenhang op elkaar zijn afgestemd en worden ontwikkeld.
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||
1.1 Stadmaken op de Veluwe | 1.1.01 Onderzoeken uitvoeren ten behoeve van de ruimtelijke ontwikkelingen in de Binnenstad, Spoorzone en Kanaalzone; | |||||||||
1.1.02 Uitvoering geven aan de overkoepelende MER-strategie voor de Kanaalzone en de Spoorzone | ||||||||||
1.1.03 Samenwerken aan de mobiliteitshubs in de Kanaalzone en de Spoorzone | ||||||||||
1.1.04 Uitvoering geven aan ‘onderzoek naar hoofdwegen en mobiliteit Apeldoorn 2040’ (voorheen Netwerkanalyse) in de Kanaalzone en de Spoorzone | ||||||||||
1.1.05 In procedure brengen van het Omgevingsplan voor de Binnenstad | ||||||||||
1.1.06 Verbeteren van de verblijfskwaliteit van pleinen in de Binnenstad; | ||||||||||
1.1.07 Realiseren herinrichting Stationsplein Spoorzone | ||||||||||
1.1.08 Start uitvoering Masterplan Veldhuis met partners, beginnend met de Campusontwikkeling en het CvD | ||||||||||
1.1.09 Start realisatie Kayersmolen Noord met transformatie HTS | ||||||||||
1.1.10 Realiseren ontwikkelplan- en verkoop Zwitsal-locatie Kanaalzone | ||||||||||
1.1.11 Uitvoeren Design and Build aanbesteding zwembad Kanaalzone | ||||||||||
1.1.12 Afronden ontwikkelkader nieuwe uitleglocatie Zuidrand; | ||||||||||
1.1.13 Streven naar vaststelling stedenbouwkundig plan voor plangebied hostkavels Host City. | ||||||||||
1.2 Voldoende woningen voor iedereen in elke levensfase, die betaalbaar, beschikbaar, bereikbaar en duurzaam zijn in vitale wijken en dorpen. | 1.2.1 Toevoegen woningen, gedifferentieerd naar gebied, type, prijs en segment conform het Volkshuisvestingskader 2023-2030 en de regionale Woondeal. | |||||||||
1.2.2 Faciliteren van projecten waarin rekening is gehouden met de woonbehoefte van verschillende (aandachts)groepen, waaronder ouderen en jongeren. | ||||||||||
1.2.3 In 2024 is een keus gemaakt welk woningmarktinstrumentarium de gemeente Apeldoorn wil inzetten om sturing aan de woningmarkt te geven | ||||||||||
1.2.4 Doorstroom op de woningmarkt stimuleren | ||||||||||
1.2.5 We nemen verantwoordelijkheid om arbeidsmigranten op een goede manier op te vangen in onze lokale gemeenschap | ||||||||||
1.3 Bereikbare, leefbare stad en omgeving waarin de verschillende vervoerswijzen verkeersveilig, duurzaam, innovatief en slim zijn. | 1.3.01 We faciliteren en stimuleren deelmobiliteit, hubs, vraagafhankelijk vervoer en andere stedelijke mobiliteitsoplossingen | |||||||||
1.3.02 We verbeteren de doorstroming op de Ring en de verbindingen met de snelwegen | ||||||||||
1.3.03 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek | ||||||||||
1.3.04 We werken samen met andere overheden en belangengroepen aan de verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de corridor Eerbeek-Loenen | ||||||||||
1.3.05 We lobbyen voor landelijke en regionale bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor) | ||||||||||
1.3.06 We werken aan een structurele parkeeroplossing voor Apeldoorn West | ||||||||||
1.3.07 We werken aan de herschikking en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie en de Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn | ||||||||||
1.3.08 We verbeteren de voorzieningen voor de fiets: verkeersveilige (regionale) fietsroutes en stallingsvoorzieningen | ||||||||||
1.3.09 We verbeteren de verkeersveiligheid door fysieke maatregelen en door gedragsbeïnvloeding | ||||||||||
1.3.10 We verkennen manieren waarop de binnenstad goed bereikbaar blijft waarbij de ambities van het Stadspark worden gerealiseerd | ||||||||||
1.3.11 We stimuleren en faciliteren de transitie naar schone mobiliteit door laadinfrastructuur, zero emissie stadslogistiek en tankpunten voor schone brandstoffen | ||||||||||
1.3.12 We lobbyen samen met andere partijen tegen laagvliegroutes over de Veluwe die voortkomen uit de Luchtvaartherziening | ||||||||||
1.4 De gemeente draagt via haar publiekrechtelijke rol bij aan de ruimtelijke ontwikkeling van Apeldoorn | 1.4.1 Vergunningaanvragen worden binnen de wettelijke termijn behandeld. | |||||||||
1.4.2 Beoordelen van initiatieven en plannen zodanig dat het proces en de termijnen helder zijn voor de initiatiefnemer. En dat binnen de afgesproken termijn het initiatief of plan beoordeeld is. | ||||||||||
1.4.3 Beoordeling van plannen en initiatieven per 1 januari 2024 conform de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging. | ||||||||||
1.4.4 Preventie, toezicht en handhaving per 1 januari 2024 conform de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging | ||||||||||
Toelichting | ||||||||||
1.1.12: Op planning wordt afgeweken omdat er meer tijd wordt genomen voor het participatieproces. Dit betekent een uitloop die op dit moment nog niet kan worden gekwantificeerd. 1.3.03: de verkeersmaatregelen Zuidbroek leiden tot stikstofdepositie waardoor de maatregelen vooralsnog niet uit te voeren zijn. Ze maken onderdeel uit van de Apeldoornse stikstofaanpak. De verwachting is dat de kosten voor realisatie inmiddels hoger zijn dan aanvankelijk geraamd. 1.3.04: de vaststelling van de Koersnota Wegennet Eerbeek Loenen door de raden en Provinciale Staten is met een half jaar vertraagd naar eind 2024. 1.2.1. De oplevering van woningen loopt achter bij de ambitie in de Woondeal. Dat heeft diverse redenen: onverwachte tegenvallers in projecten, planvorming die langer duurt of bezwaren van omwonenden. We verwachten in 2024 600 woningen op te leveren. 1.2.5: Met bewoners is gezocht naar goede oplossingen voor het tegengaan van ervaren overlast. De afgesproken acties worden de komende tijd uitgevoerd. 1.4.1: Wij verwachten dat de exploitatie van de bouwleges een nadelig resultaat zal laten zien van € 750.000 voornamelijk veroorzaakt door lagere legesopbrengsten i.v.m. doorschuiven van vergunningaanvragen voor enkele grote projecten naar 2025. Van dit nadeel wordt € 200.000 gedekt uit de nog voor handen zijnde voorziening. Het resterende nadeel van € 550.000 komt ten laste van de algemene middelen en wordt betrokken bij het jaarrekeningresultaat. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de financiële paragraaf bij taakveld 8.3 wonen en bouwen. |
Hoofddoelstelling 2
2. We respecteren, beheren en ontwikkelen ons natuurlijk kapitaal, zoals water, bodem, klimaat en natuur op een duurzame manier en we maken de overstap naar het gebruik van hernieuwbare energie.
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||
2.1 Energieneutraal en aardgasvrij voor 2050 | 2.1.1 In 2030 is 32% besparing t.o.v. 2014 in energiegebruik gerealiseerd | |||||||||
2.1.2 In 2030 is in totaal 5.000 TJ opgewekt | ||||||||||
2.1.3 We doen onderzoek naar hernieuwbare bronnen en andere energiedragers | ||||||||||
2.1.4 We faciliteren investeerders, zoals de netwerkbeheerder, om de betrouwbaarheid in de energievoorziening voor onze bewoners, bedrijven en instellingen te garanderen | ||||||||||
2.1.5 We werken aan smart grids op de bedrijventerreinen Noord en Zuid | ||||||||||
2.1.6 We hebben een uitvoeringsstrategie opgesteld voor het realiseren van een warmtenet in Kerschoten | ||||||||||
2.1.7 Inwoners in een financieel kwetsbare situatie zijn geholpen om energiemaatregelen te nemen | ||||||||||
2.2 Een royale en veerkrachtige groen-blauwe omgeving voor mens, dier en natuur | 2.2.1 Aanpakken hittestress | |||||||||
2.2.2 Herstellen natuurlijk watersysteem | ||||||||||
2.2.3 Doorontwikkelen groen blauw casco | ||||||||||
2.2.4 Natuurinclusief ontwikkelen | ||||||||||
2.2.5 Aanleggen Stadspark van Apeldoorn | ||||||||||
2.2.6 Behoud en versterken biodiversiteit | ||||||||||
2.2.7 Verbeteren Dierenwelzijn | ||||||||||
2.3 Het opnieuw gebruiken van grondstoffen en het borgen van een gezonde fysieke leefomgeving | 2.3.1 De totale hoeveelheid afval (totaal van fijn restafval, grof restafval en grondstofstromen) per inwoner is in 2024 lager dan in 2022 | |||||||||
2.3.2 In 2025 wordt minimaal 55% van het huishoudelijk afval gerecycled | ||||||||||
2.3.3 We ontwikkelen kennis en kunde op het thema van de circulaire economie, van lokaal tot Europees niveau. | ||||||||||
2.3.4 Inzet van onze Omgevingsdienst bij het uitvoeren (wettelijke) milieutaken en planadvisering | ||||||||||
2.4 Realiseren en beheren van een openbare ruimte die veilig, toegankelijk, klimaatbestendig, toekomstbestendig, uitnodigend en gezond is | 2.4.01 We houden de basis op orde; Dit betekent dat de kwaliteit van de wegen, paden en pleinen volgens bewonerspanel gewaardeerd op 7.0 of hoger | |||||||||
2.4.02 We voorkomen onderhoudsachterstanden; Minimaal 80% van de openbare ruimte heeft een redelijke (technische) kwaliteit of beter | ||||||||||
2.4.03 We zorgen voor een biodivers fundament; We vermeerderen het aandeel bloemrijk grasland en gaan gefaseerd maaien | ||||||||||
2.4.04 We kiezen voor bomen; We voegen bomen toe en verbeteren de groeiplaatsen van bestaande en nieuwe bomen. Zo neemt het kroonvolume toe. | ||||||||||
2.4.05 We verminderen het gebruik van grondstoffen; Circulariteit is het uitgangspunt in ons eigen werk en bij in aanbestedingen | ||||||||||
2.4.06 We geven bij circulariteit het goede voorbeeld; Het werfterrein in Zuid wordt omgevormd tot circulair terrein | ||||||||||
2.4.07 We houden onze speel- en beweegtoestellen op orde; Via goed onderhoud en vervangingen wanneer dat technisch nodig is | ||||||||||
2.4.08 We realiseren nieuwe speel- en beweeglocaties; We maken een uitvoeringsplan met een profilering waaraan nieuwe speel- en beweeglocaties moeten voldoen. | ||||||||||
2.4.09 We zorgen voor voldoende aanbod voor begraven en cremeren in Apeldoorn | ||||||||||
2.4.10 We realiseren een natuurbegraafplaats, mogelijk in combinatie met herinneringsbos | ||||||||||
2.4.11 We beheren 7 rijwielstallingen en 5 parkeergarages | ||||||||||
2.4.12 We hebben een storingsdienst die 24/7 op acute knelpunten in de openbare ruimte reageert | ||||||||||
2.4.13 We zorgen 24/7 voor gestrooide wegen binnen 400 meter van elke woning | ||||||||||
2.4.14 We bieden minimaal 100 collega’s vanuit de Participatiewet of (oude) Sociale Werkvoorziening werk in de openbare ruimte | ||||||||||
2.4.15 We bieden werkleerlijnen en BBL plekken aan om mensen nieuwe stappen op de arbeidsmarkt te laten zetten | ||||||||||
2.5 De vitale Veluwe: samen werken aan een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied | 2.5.1 Herstellen van het natuurlijk watersysteem | |||||||||
2.5.2 Verbinden van de Veluwe en de IJssel door het ontwikkelen van klimaatrobuuste natuur | ||||||||||
2.5.3 Stimuleren van de transitie naar een toekomstbestendige landbouw | ||||||||||
2.5.4 Realiseren van optimaal bestemmingsmanagement op de Veluwe | ||||||||||
2.5.5 Versterken en ontwikkelen van vakantieparken in Apeldoorn | ||||||||||
2.5.6 Versterken van de leefbaarheid en vitaliteit van Uddel/GEUS | ||||||||||
Toelichting | ||||||||||
2.1.1. De realisatie loopt één à twee jaar achter op het schema om in 2030 de doelstelling van 32% t.o.v. 2014 te behalen. Een belangrijke oorzaak van de achterblijvende reductie in energieverbruik is de groei van het aantal inwoners, woningen, bedrijven en voertuigen. Hierover is uw Raad in juni 2024 geïnformeerd via de Raadsbrief Energiemonitor. 2.1.2. Vanwege het ontbreken van windturbines en de achterblijvende groei van de oppervlakte aan zonnevelden blijft de opwek van duurzame energie 1 à 2 jaar achter op de prognoses. Inhoudelijk zijn aanvullende oplossingen benodigd. Zie ook de Raadsbrief Energiemonitor. 2.1.6. Het nemen van het Definitief Investeringsbesluit (DIB) wordt in maart 2025 voorzien. De voor het project essentiële SDE++ subsidie wordt door de RVO drie maanden later opengesteld dan verwacht. Daarnaast blijkt het tijdig krijgen van een elektra-aansluiting voor de te bouwen warmtecentale vanwege netcongestie onzeker. De problematiek wordt door partners op meerdere strategische plekken besproken. Het feit dat de warmte-oplossing van warmtenet Kerschoten juist een positief effect heeft op netcongestie, kan hierbij mogelijk helpen. 2.1.7. Wij hebben boven de rijksbijdrage € 3 miljoen ter beschikking gesteld om huishoudens in een kwetsbare positie vanwege de gestegen energielasten te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen. De € 3 miljoen is bedoeld als een extra aanvulling op de Spuk Energiearmoede van € 3 miljoen. Aangezien de looptijd door het Rijk is verlengd qua uitvoering en we zien dat het bereiken van de doelgroep lastig is, zal de besteding van de € 3 miljoen. later in de tijd plaatsvinden. In 2024 zal de besteding via een plan van aanpak worden vormgegeven, waarna de uitgaven plaatsvinden eind 2024 en in 2025. Door regelingen te combineren en extra meerjarige capaciteit via energiecoöperaties te borgen wordt de slagkracht vergroot. 2.2.1. Vanuit de klimaatagenda willen we ieder jaar een extra koelteplek realiseren. De voorbereiding van een extra koelteplek in de binnenstad is gestart. De realisatie wordt verwacht in 2025. 2.3.1. Risico: 2.4.02 2.4.06 2.4.10 2.5.3. 2.5.5. Risico's: Problematiek met betrekking tot overlast die wordt ervaren door arbeidsmigranten op de vakantieparken kan leiden tot mindere bereidheid om mee te werken aan projecten (op gronden die buiten scope van het project vallen). |