Programma 4 Bestuur, inwoners en financiën | Blijven we binnen budget? | Bedragen x €1.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financieel overzicht | Begroting | Prognose | Verschil | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestuur, inwoners en financiën | 0.1 Bestuur | 12.809 | 12.631 | 178 | 0.1 Bestuur ToelichtingPitch In de sfeer van de gemeenteraad en de raadsgriffie is sprake van een voordeel ad circa € 400.000. Hier staan nadelen ad circa € 200.000 in de sfeer van de accountantscontrole en diverse contributies tegenover.
Detail Accountantskosten (€ 75.000 N). Deze overschrijding ten opzichte van het budget wordt met name door meerwerk veroorzaakt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0.2 Burgerzaken | 2.372 | 2.473 | -101 | 0.2 Burgerzaken ToelichtingPitch Bij het taakveld Burgerzaken worden geen afwijkingen boven de rapportagegrens van € 300.000 verwacht. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 3.066 | 2.522 | 544 | 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden ToelichtingPitch In het 3e kwartaal 2024 verwachten wij een voorstel te doen waarin onder andere dit voordeel voor 2024 en 2025 kan worden ingezet voor de niet begrote sloopkosten en afboeking van boekwaarde van de voormalige Detailhandelsschool aan de Noorderlaan. De sloop van dit pand is naar verwachting benodigd voor de tijdelijke huisvesting Omnizorg.
Detail Taakstelling verkoop vastgoed | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.5 Treasury | -2.231 | -5.530 | 3.299 | 0.5 Treasury ToelichtingPitch Op dit moment schatten wij op dit taakveld per saldo een voordeel van € 3,3 miljoen. We hebben langer en meer geld in de Schatkist wegens meer inkomsten en latere uitgaven en daardoor ook later en minder korte leningen nodig. Winstwaarschuwing: er kunnen altijd ontwikkelingen zijn die afwijken van de huidige inzichten.
Detail Wij verwachten dat de externe rentekosten (minder lange leningen en minder en later korte leningen) lager uit zullen vallen en er extra externe rentebaten (tijdelijke liquide middelen over, via Schatkistbankieren) zullen zijn. Er zullen nog een aantal subsidies/voorschotten, (uitgaven later in de tijd) worden ontvangen die ten tijde van opstellen van dit begrotingsonderdeel niet bekend waren. Tevens werkt het jaarrekeningresultaat 2023 deels door in de financieringsbehoefte voor 2024. Daartegenover zijn er ook uitgaven die onbekend of eerder plaatsvinden of vonden dan waarmee rekening is gehouden. Verder zijn er balansposities per 1-1 waar rente wordt berekend die afwijkt van de uitgangspunten in de begroting. Op dit moment schatten wij per saldo een voordeel van € 3,3 miljoen. Winstwaarschuwing: er kunnen altijd ontwikkelingen zijn die afwijken van de huidige inzichten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.61 OZB Woningen | -27.294 | -27.433 | 139 | 0.61 OZB Woningen ToelichtingPitch Er worden geen afwijkingen boven de rapporteringsgrens van € 300.000 verwacht. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.62 OZB niet-woningen | -31.003 | -30.203 | -800 | 0.62 OZB niet-woningen ToelichtingPitch Bij het taakveld OZB niet-woningen wordt een nadeel ad € 800.000 verwacht
Detail Bij de opbrengst OZB niet woningen verwachten we een nadeel van € 800.000. Tribuut heeft dit jaar 2.800 bezwaren die nog openstonden vanuit 2023 afgewikkeld. Dit leidt tot een nadeel van € 550.000. Daarnaast blijft de volume ontwikkeling achter bij de begroting, waardoor een aanvullend nadeel van € 250.000 ontstaat. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.64 Belastingen overig | -1.691 | -1.692 | 1 | 0.64 Belastingen overig ToelichtingPitch Er worden bij dit taakveld geen afwijkingen boven de rapporteringsgrens van € 300.000 verwacht. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | -441.123 | -444.123 | 3.000 | 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds ToelichtingPitch De algemene uitkering neemt als gevolg van de meicirculaire 2024 toe met € 15,6 miljoen. Dit leidt tot € 10,3 miljoen aan hogere uitgaven. De overige € 5,3 miljoen is vrij aanwendbaar. Wij verwerken de circulaire budgettair neutraal in een raadsvoorstel en een begrotingswijziging die gelijktijdig met de Tussentijdse rapportage 2024 aan de raad wordt aangeboden. Anticiperend op de september- en decembercirculaire 2024 verwachten we nog een voordeel van ca. € 3 miljoen.
Detail De algemene uitkering neemt als gevolg van de meicirculaire 2024 toe met € 15,6 miljoen. Dit leidt tot € 10,3 miljoen aan hogere uitgaven. De overige € 5,3 miljoen is vrij aanwendbaar. Het vrij aanwendbare deel wordt veroorzaakt door een hogere afrekening 2023 van het BTW Compensatiefonds en de autonome groei van het gemeentefonds in vergelijking tot de MPB 2024-2027 incl. 1e begrotingswijziging 2024. Voor € 10,3 miljoen is sprake van hogere of nieuwe uitgaven. Dit betreft onder meer € 3,3 miljoen voor ruimen explosieven WOII, € 2,8 miljoen integratie uitkering Participatie (WSW deel), € 2,3 miljoen loon- en prijsbijstelling Wmo/beschermd wonen en € 0,6 miljoen compensatie uitvoeringskosten Omgevingswet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.8 Overige baten en lasten | -1.317 | 480 | -1.797 | 0.8 Overige baten en lasten ToelichtingPitch Op dit taakveld is sprake van een nadeel ad circa € 1,8 miljoen. Dit bestaat uit een voordeel op een de stelpost overhead-bedrijfsvoering (€ 0,5 miljoen nadeel) en de stelpost energie (€ 0,8 miljoen voordeel) en een nadeel van € 2,2 miljoen op risico-uren.
Detail Stelpost overhead bedrijfsvoering (€ 517.000 N) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.4 Economische promotie | -2.332 | -2.582 | 250 | 3.4 Economische promotie ToelichtingPitch Er worden bij dit taakveld geen afwijkingen boven de rapportagegrens van € 300.000 verwacht. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subtotaal | -488.744 | -493.457 | 4.713 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.10 Mutaties reserves | Bestuur, inwoners en financiën | -36.541 | -36.525 | -16 | Bestuur, inwoners en financiën ToelichtingPitch Op dit taakveld worden momenteel geen afwijkingen boven de rapportagegrens van € 300.000 verwacht. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subtotaal | -36.541 | -36.525 | -16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -525.285 | -529.982 | 4.697 |
TAAKVELD (bedragen x € 1.000) | MIN | MAX |
---|---|---|
0.7 Algemene uitkering gemeentefonds | -443.123 | -445.123 |