Budgetten

Subjectief Welzijn

Pitch

Dit taakveld bevat diverse onderdelen. Per saldo verwachten we een voordeel dat zal liggen tussen de € 8 miljoen en € 15 miljoen.

Lasten

Baten

Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Bedrag

V/N

Bedrag

V/N

I/S

Saldo

V/N

Faciliteitenbesluit / HAR

1.500

V

I

1.500

V

Opvang Oekraïne

-12.925

N

26.500

V

I

13.575

V

Wet Kinderopvang

-500

N

I

-500

N

Energie accommodaties

323

V

I

323

V

Inwonerinitiatieven

150

V

I

150

V

Correctie onderhoud '21-'24 Dok Zuid

-600

N

I

-600

N

Overige verschillen onder de rapportagegrens van € 300.000

-50

N

-19

N

I

-69

N

Totaal

-13.925

N

28.304

V

14.379

V

Detail

Faciliteitenbesluit / HAR:     voordeel tussen € 500.000 en € 1,5 miljoen

We zijn met het COA overeengekomen dat we, voordat aan Apeldoorn toegewezen statushoudergezinnen in Apeldoorn gehuisvest kunnen worden, deze gezinnen (in totaal maximaal 100 personen) opvangen in de locatie aan de Christiaan Geurtsweg om de druk in de AZC’s te verlagen. Hier staat een financiële bijdrage vanuit COA tegenover (gebaseerd op de Hotel & Accommodatie Regeling). Omdat we deze gezinnen in een bestaande locatie opvangen hebben we relatief weinig kosten. Daarnaast ontvangen we financiële compensatie omdat we op het gebied van asiel (tijdelijk nood) locaties beschikbaar stellen. Omdat het nog onzeker is of we al deze middelen dit jaar zullen ontvangen gaan we er voor nu vanuit dat we in 2024 een bedrag tussen de € 500.000 en € 1.500.000 zullen overhouden.

Opvang Oekraïne:      voordeel tussen € 7,5 miljoen en € 13 miljoen

Van het Rijk hebben we voor het jaar 2024 een voorschot van € 22,5 miljoen ontvangen. Dit bedrag is gebaseerd op een normbedrag van € 61 per beschikbare opvangplek per dag, uitgaande van 1.001 opvangplekken. Momenteel stellen we 1.187 opvangplekken beschikbaar. De verwachting is dat we deze aantallen plekken ook de rest van het jaar beschikbaar stellen, waardoor de Rijksbijdrage op loopt naar € 26,5 miljoen.
De Rijksbijdrage is bedoeld als dekking van de kosten van de opvanglocaties voor Oekraïners in de gemeentelijke opvanglocaties en voor uitvoeringskosten. We zien dit jaar, maar ook volgende jaren, een aantal grote uitdagingen op ons afkomen gelet op de taakstelling asiel en de opvangopgave ontheemden Oekraine:

Huisvestingsopgave
In het bijzonder op het gebied van de opvanglocaties. Voor een substantieel deel van de huidige gerealiseerde opvangplekken (ruim 430) moet een nieuwe opvanglocatie worden gevonden. Gelet op schaarste van potentieel geschikte locaties/panden verloopt de zoektocht naar potentiële vervangende locaties moeizaam. We voorzien dat - deze urgente vervangingsopgave die per 1 januari 2025 bovendien nog verder verhoogd wordt (1.296) - gepaard gaat met aanvullende kosten. Bovendien hebben we te maken met een verhoogde opgave asiel op basis waarvan wij voor medio volgend jaar nog 310 opvangplekken moeten leveren aan het COA, hetgeen mogelijk ook gepaard gaat met aanzienlijke kosten.  

Voorzieningen locaties
In verband met de zeer intensieve bewoning van de voormalige kantoorpanden voorzien we extra onderhoudskosten. Daarnaast voorzien we dat het terug leveren van de panden (na afloop van de afgesproken huurperiodes) extra kosten vergen om ze terug te brengen in de oorspronkelijke staat.

Gezondheidszorg
Ook zien we met het voortduren van de oorlog in Oekraine en het noodzakelijke verblijf in Nederland de toch al hoge belasting op de (geestelijke) gezondheidszorg toenemen. Ook blijft de druk op het nieuwkomers onderwijs onverminderd hoog en neemt deze druk naar verwachting de komende periode verder toe.

Extra inzet ambtelijke organisatie
Tot slot zien we dat de opvangopgave extra inzet vraagt van het ambtelijke organisatie.

Van de genoemde ontwikkelingen zijn we druk bezig om een financiële inschatting te maken, zodat we beeld hebben van de mogelijk financiële consequenties. We verwachten dat we in 2024 tussen de € 7,5 miljoen en € 13 miljoen minder uitgeven dan we van het Rijk ontvangen. Dit is inclusief € 7,5 miljoen niet uitgegeven budget 2022/2023. Zodra we meer duidelijkheid hebben over de financiën zullen we de raad hierover informeren. Middels een raadsvoorstel wordt voorgesteld om een bestemmingsreserve in te stellen.

Wet Kinderopvang:      nadeel € 500.000
Op het budget Wet kinderopvang medische indicatie verwachten we meer uit te geven dan begroot. Deze wet regelt dat gemeenten inwoners kunnen compenseren als zij niet in aanmerking komen voor een kinderopvangtoeslag waar de thuissituatie er wel om vraagt dat kinderen naar een kinderopvang gaan. Het budget is voornamelijk bedoeld voor een korte periode van opvang (drie maanden), we zien dat in verscheidene situaties het noodzakelijk is om kinderen voor een langere periode naar de kinderopvang te laten gaan, waardoor we meer uitgeven (€ 300.000) dan we hebben begroot.
Er loopt op dit moment een onderzoek naar de uitvoering van de Sociaal Medische Indicatie (SMI) in Apeldoorn. We verwachten eind 2024 een advies te kunnen geven over de gewenste richting voor de komende jaren.
De komende periode zetten we stappen om de oorzaken van de overschrijding in beeld te krijgen en te onderzoeken wat een oplossingsrichting kan zijn voor de korte termijn.

Energie accommodaties :   voordeel € 323.000
Over 2023 is Accres gecompenseerd voor de stijging energietarieven. Het verbruik was in de werkelijkheid lager dan waarmee gerekend is. Accres betaalt het teveel ontvangen bedrag terug. Verder geldt voor de sociaal culturele accommodaties dat Accres de hogere energiekosten voor een deel door heeft kunnen berekenen aan de huurders.

Inwonersinitiatieven:      voordeel € 150.000

Het aantal initiatieven kent een stijgende lijn en de campagne ‘Een goed idee? Doe er wat mee!’ werkt goed. Er melden zich vooral veel kleine initiatieven met vaak bescheiden subsidiebehoeften. Daardoor is het beslag op het beschikbare subsidieplafond dit jaar vooralsnog lager dan begroot. In Q3 en Q4 gaan we steviger inzetten op het bereiken en stimuleren van (potentiële) initiatiefnemers van grotere initiatieven.

Onderhoud Dok Zuid:      nadeel € 600.000
Accres voert zowel de exploitatie als het onderhoud uit in de multifunctionele accommodatie Dok Zuid. Hierover is een exploitatie DVO en onderhoud DVO opgesteld. Bij Accres is de bijdrage van de schoolbesturen voor het onderhoud van het onderwijsgedeelte, abusievelijk opgenomen in de exploitatie DVO. Dit had buiten de exploitatie DVO, net als de kosten, gebracht moeten worden. Het saldo tussen baten en lasten van het onderhoud onderwijshuisvesting had vervolgens opgenomen moeten worden in de onderhoud DVO. Hierdoor is de jaarlijkse bijdrage van de exploitatie DVO van Dok Zuid te laag geweest (€ 150.000 per jaar). Om dit te herstellen moet over de periode van de lopende DVO (2021-2024) er € 600.000 afgerekend worden.

Deze pagina is gebouwd op 09/05/2024 11:38:49 met de export van 09/05/2024 11:19:05