Programma 1 Samenleving | Blijven we binnen budget? | Bedragen x €1.000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financieel overzicht | Begroting | Prognose | Verschil | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gezondheid | 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 11.166 | 10.754 | 412 | 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) ToelichtingPitch Op het taakveld Maatwerkvoorzieningen (Wmo) is er per saldo een voordeel van € 412.000. Dit bedrag bestaat hoofdzakelijk uit een voordeel op het collectief vervoer en een nadeel op woonvoorzieningen WMO. Aandachtspunt hierbij is dat voor het collectief vervoer WMO er een verschil zit tussen de begroting zoals opgesteld door PlusOV en de gemeentelijke begroting. We betrekken dit bij de actualisatie van het budget voor de MPB 2025-2028.
Detail Collectief vervoer WMO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 42.181 | 43.469 | -1.288 | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ ToelichtingPitch Per saldo is er sprake van een nadeel van bijna € 1,3 miljoen. Bij zowel Hulp bij het Huishouden als bij Begeleiding Individueel zien we het aantal aanvragen harder stijgen dan waarmee wij in het budget rekening hielden.
Detail Hulp bij het Huishouden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 62.989 | 70.876 | -7.887 | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- ToelichtingPitch Op het Jeugd ZIN budget wordt een tekort gerapporteerd van € 6,7 miljoen (taakveld 6.72 en 6.82), dat buiten de afgegeven bandbreedte van € 0 positief en € 3 miljoen negatief valt. Vanwege langere behandelduur, hogere intensiteit en prijsstijgingen zien we dat de druk op de Jeugdzorg aanhoudt. Deze ontwikkelingen staan haaks op de landelijke bezuinigingsopgaven vanuit de Hervormingsagenda. Ook voor het Jeugdwetvervoer zien we dat door vervoer buiten de regio het aantal kilometers toeneemt met hogere kosten als gevolg.
Detail Jeugd ZIN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 44.478 | 40.658 | 3.820 | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ ToelichtingPitch Op het taakveld geëscaleerde zorg 18+ verwachten we een voordeel van ongeveer € 4 miljoen te realiseren. Dit voordeel wordt deels veroorzaakt door vertragingen in het project voor de aanpassingen van gebouwen bij Omnizorg, waardoor de geplande uitgaven pas op z'n vroegst in 2025 en 2026 plaatsvinden. Bovendien zijn de uitgaven voor de uitvoering van het plan van aanpak voor dak- en thuisloosheid lager, en hebben we een hogere bijdrage van het Rijk ontvangen voor maatwerkvoorzieningen beschermd wonen. Conform het raadsbesluit storten we dit laatste voordeel in de reserve Beschermd Wonen.
Detail Verbouwing Omnizorg Het project voor de gebouwaanpassingen kent een langere doorlooptijd. Daarnaast duurt het langer om tot een geschikte locatie te komen voor de tijdelijke huisvesting. De langere doorlooptijd zorgt ervoor dat de geplande uitgaven later (op zijn vroegst 2025 en 2026) worden gemaakt. Voor een nadere duiding van het effect, zie 'Omnizorg' in de paragraaf 'Kritische projecten '. Uitvoering plan van aanpak dak- en thuislozen Maatwerkvoorziening BW Via de meicirculaire ontvangen we € 2,4 miljoen meer rijksbijdrage beschermd wonen (BW). Deze hogere rijksbijdrage is toegevoegd aan het ZIN-budget. Daar tegenover verwachten we € 1 miljoen meer uitgaven dan begroot vanwege minder uitstroom. Per saldo verwachten we een voordeel van ongeveer € 1,4 miljoen op het budget MO/BW. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 6.633 | 5.442 | 1.191 | 6.82 Geëscaleerde zorg 18- ToelichtingPitch Zie voor toelichting taakveld 6.72.
Detail Zie voor toelichting taakveld 6.72. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7.1 Volksgezondheid | 7.321 | 7.115 | 206 | 7.1 Volksgezondheid ToelichtingPitch Geen afwijkingen boven de rapportagegrens van € 300.000. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwijs en opleiding | 4.2 Onderwijshuisvesting | 16.449 | 16.908 | -459 | 4.2 Onderwijshuisvesting ToelichtingPitch Voor het jaar 2024 verwachten we een hogere besteding op onderwijshuisvesting t.o.v. de begroting ter grootte van € 459.000. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:
Deze afwijkingen verrekenen wij conform bestaand beleid met de reserve onderwijshuisvesting op taakveld 0.10, waardoor het resultaat budgetneutraal is in de jaarrekening.
Detail Herstel schade brand Zonnehoek
Van een drietal panden is onderhoud uitgesteld omdat bij deze panden overwogen wordt om over te gaan tot renovatie. Om kapitaalvernietiging tegen te gaan, wordt het onderhoud/groot onderhoud uitgesteld. Tot het moment dat besloten wordt om over te gaan tot renovatie wordt dit budget vastgehouden in de reserve OHV.
Over 2023 wordt er met Accres afgerekend. Het werkelijk uitgevoerde onderhoud is afgezet tegenover het gepland onderhoud. Door met name prijs- en efficiencyvoordelen is een voordelig resultaat ontstaan van € 200.000. In lijn met verwachtingen omtrent het onderhoud van andere vastgoedobjecten, zien wij het risico dat de structurele onderhoudskosten van wissellocaties, MFC’s en gymlokalen zullen gaan oplopen. Hiervoor zullen wij in de MPB2025-2028, zoals te doen gebruikelijk bij het signaleren van risico's, een risico opnemen met een bandbreedte van €0 tot € 500.000. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 7.509 | 6.786 | 723 | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken ToelichtingPitch Op het taakveld onderwijsbeleid en leerlingenzaken wordt er een batig saldo van € 723.000 verwacht. Vanuit het actieplan preventie Jeugdzorg en Onderwijs zal mogelijk niet aan alle acties volledig invulling kunnen worden gegeven. Voor het leerlingenvervoer (LLV) Oekraïne worden de kosten vanaf 2024 gedekt vanuit het budget Oekraïne, wat resulteert in een batig saldo op het budget LLV. De verwachting is echter dat de kosten voor het LLV Oekraïne in 2024 verder af zullen nemen.
Detail Leerlingenvervoer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sociaal kapitaal | 5.1 Sportbeleid en activering | 2.693 | 3.328 | -635 | 5.1 Sportbeleid en activering ToelichtingPitch Op het taakveld verwachten wij een overschrijding van € 635.000. Een deel daarvan, € 200.000, komt ten laste van de reserve topsportevenementen. Verder is het een nadeel door een fout in het subsidieproces in de ondersteuningsregeling sport.
Detail Topsportevenementen (€ 200.0000 nadeel) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.2 Sportaccomodaties | 8.447 | 8.559 | -112 | 5.2 Sportaccomodaties ToelichtingPitch De aanpassingen van de brandveiligheidsinstallaties in het Omnisport leidt tot een nadeel van € 350.000.
Detail Omnisport brandveiligheid | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | 11.503 | 11.127 | 376 | 5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie ToelichtingPitch Wij verwachten een voordeel op het taakveld van ruim € 500.000. Het geplande culturele evenement is uitgesteld naar volgend jaar en de subsidieregeling wordt minder aangesproken dan er budget voor is. En er is een eenmalige terugbetaling van energiekosten 2023.
Detail Nieuw cultureel gezelschap of evenement Projectsubsidies Afrekening energie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.4 Musea | 1.177 | 1.176 | 1 | 5.4 Musea ToelichtingPitch Geen afwijkingen boven de rapportagegrens van € 300.000. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.5 Cultureel erfgoed | 1.107 | 1.031 | 76 | 5.5 Cultureel erfgoed ToelichtingPitch Geen afwijkingen boven de rapportagegrens van € 300.000. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.6 Media | 6.561 | 6.561 | 5.6 Media ToelichtingPitch Geen afwijkingen boven de rapportagegrens van € 300.000. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subjectief welzijn | 1.1 Crisisbeheer en brandweer | 13.745 | 14.170 | -425 | 1.1 Crisisbeheer en brandweer ToelichtingPitch De locatie Molenmakershoek (Matenpoort) is op verzoek van verkoper eind 2023 verkocht aan de gemeente, terwijl deze in de begroting was gepland in 2024. Daardoor zijn er in 2024 niet begrote kapitaallasten aan de orde voor € 425.000. Vanaf de jaarschijf 2025 zijn deze opgenomen in de MPB 2024-2028.
Detail De locatie Molenmakershoek (Matenpoort) is op verzoek van verkoper eind 2023 verkocht aan de gemeente, terwijl deze in de begroting was gepland in 2024. Daardoor zijn er in 2024 niet begrote kapitaallasten aan de orde voor € 425.000. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.2 Openbare orde en veiligheid | 7.914 | 8.217 | -303 | 1.2 Openbare orde en veiligheid ToelichtingPitch De afwijking op dit taakveld wordt met name veroorzaakt doordat de reserve explosievenopruiming onvoldoende ruimte bevat om de totale kosten in 2024 te dekken.
Detail De bommenregeling loopt dit jaar ten einde. De reserve bevat nog € 25.000. Er wordt echter nog € 310.000 aan uitgaven verwacht. Resteert een tekort ad € 285.000 dat niet ten laste van de reserve kan worden gedekt. Verder is er bij deze post een "taakstelling" ad € 40.000 geraamd die niet zal worden gerealiseerd. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 22.097 | 7.718 | 14.379 | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie ToelichtingPitch Dit taakveld bevat diverse onderdelen. Per saldo verwachten we een voordeel dat zal liggen tussen de € 8 miljoen en € 15 miljoen.
Detail Faciliteitenbesluit / HAR: voordeel tussen € 500.000 en € 1,5 miljoen We zijn met het COA overeengekomen dat we, voordat aan Apeldoorn toegewezen statushoudergezinnen in Apeldoorn gehuisvest kunnen worden, deze gezinnen (in totaal maximaal 100 personen) opvangen in de locatie aan de Christiaan Geurtsweg om de druk in de AZC’s te verlagen. Hier staat een financiële bijdrage vanuit COA tegenover (gebaseerd op de Hotel & Accommodatie Regeling). Omdat we deze gezinnen in een bestaande locatie opvangen hebben we relatief weinig kosten. Daarnaast ontvangen we financiële compensatie omdat we op het gebied van asiel (tijdelijk nood) locaties beschikbaar stellen. Omdat het nog onzeker is of we al deze middelen dit jaar zullen ontvangen gaan we er voor nu vanuit dat we in 2024 een bedrag tussen de € 500.000 en € 1.500.000 zullen overhouden. Opvang Oekraïne: voordeel tussen € 7,5 miljoen en € 13 miljoen Van het Rijk hebben we voor het jaar 2024 een voorschot van € 22,5 miljoen ontvangen. Dit bedrag is gebaseerd op een normbedrag van € 61 per beschikbare opvangplek per dag, uitgaande van 1.001 opvangplekken. Momenteel stellen we 1.187 opvangplekken beschikbaar. De verwachting is dat we deze aantallen plekken ook de rest van het jaar beschikbaar stellen, waardoor de Rijksbijdrage op loopt naar € 26,5 miljoen. Huisvestingsopgave Voorzieningen locaties Gezondheidszorg Extra inzet ambtelijke organisatie Van de genoemde ontwikkelingen zijn we druk bezig om een financiële inschatting te maken, zodat we beeld hebben van de mogelijk financiële consequenties. We verwachten dat we in 2024 tussen de € 7,5 miljoen en € 13 miljoen minder uitgeven dan we van het Rijk ontvangen. Dit is inclusief € 7,5 miljoen niet uitgegeven budget 2022/2023. Zodra we meer duidelijkheid hebben over de financiën zullen we de raad hierover informeren. Middels een raadsvoorstel wordt voorgesteld om een bestemmingsreserve in te stellen. Wet Kinderopvang: nadeel € 500.000 Energie accommodaties : voordeel € 323.000 Inwonersinitiatieven: voordeel € 150.000 Het aantal initiatieven kent een stijgende lijn en de campagne ‘Een goed idee? Doe er wat mee!’ werkt goed. Er melden zich vooral veel kleine initiatieven met vaak bescheiden subsidiebehoeften. Daardoor is het beslag op het beschikbare subsidieplafond dit jaar vooralsnog lager dan begroot. In Q3 en Q4 gaan we steviger inzetten op het bereiken en stimuleren van (potentiële) initiatiefnemers van grotere initiatieven. Onderhoud Dok Zuid: nadeel € 600.000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 31.979 | 31.547 | 432 | 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen ToelichtingPitch Op het taakveld toegang en eerstelijnsvoorzieningen wordt er een batig saldo van € 432.000 verwacht. Dit voordeel komt voornamelijk voort uit de scherper afgegeven beschikking aan het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Detail Centrum voor Jeugd en Gezin | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subtotaal | 305.949 | 295.442 | 10.507 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.10 Mutaties reserves | Gezondheid | 2.828 | 7.285 | -4.457 | Gezondheid ToelichtingPitch Conform het raadsbesluit uit november 2023 wordt het verschil tussen de rijksbijdrage MO/BW en de lasten gestort in de reserve MO/BW. Actualisatie van de rijksbijdrage en de overige budgetten leidt tot een storting die € 4,5 miljoen hoger is.
Detail Conform het raadsbesluit uit november 2023 wordt het verschil tussen de rijksbijdrage MO/BW en de lasten gestort in de reserve MO/BW. Actualisatie van de rijksbijdrage en de overige budgetten leidt tot een storting die € 4,5 miljoen hoger is. Belangrijke oorzaak is de hogere rijksbijdrage die volgt uit de mei-circulaire 2024. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwijs en opleiding | 606 | 176 | 430 | Onderwijs en opleiding ToelichtingPitch De voor- of nadelen van de exploitatie op taakveld 4.2 verrekenen wij conform bestaand beleid met de reserve onderwijshuisvesting, waardoor het resultaat budgetneutraal is in de jaarrekening.
Detail De voor- of nadelen van de exploitatie op taakveld 4.2 verrekenen wij conform bestaand beleid met de reserve onderwijshuisvesting, waardoor het resultaat budgetneutraal is in de jaarrekening. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sociaal kapitaal | 788 | 588 | 200 | Sociaal kapitaal ToelichtingPitch Geen afwijkingen boven de rapportagegrens. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subjectief welzijn | -2.913 | -2.913 | Subjectief welzijn ToelichtingPitch Geen afwijkingen boven de rapportagegrens. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subtotaal | 1.309 | 5.136 | -3.827 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | 307.258 | 300.578 | 6.680 |
TAAKVELD (bedragen x € 1.000) | MIN | MAX |
---|---|---|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- (inclusief saldo tkv 6.82) | 64.182 | 67.182 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 7.092 | 14.092 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen WMO | 10.754 | 12.167 |
6.71 Maatwerkdienstverlening WMO | 42.200 | 44.200 |