Pitch
Op het taakveld Maatwerkvoorzieningen (Wmo) is er per saldo een voordeel van € 412.000. Dit bedrag bestaat hoofdzakelijk uit een voordeel op het collectief vervoer en een nadeel op woonvoorzieningen WMO. Aandachtspunt hierbij is dat voor het collectief vervoer WMO er een verschil zit tussen de begroting zoals opgesteld door PlusOV en de gemeentelijke begroting. We betrekken dit bij de actualisatie van het budget voor de MPB 2025-2028.
Lasten | Baten | Bedragen x € 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bedrag | V/N | Bedrag | V/N | I/S | Saldo | V/N |
Collectief vervoer WMO | 415 | V | -4 | N | I | 411 | V |
Overige verschillen onder de rapportagegrens van € 300.000 | 40 | V | -39 | N | I | 1 | V |
Totaal | 455 | V | -43 | N | 412 | V |
Detail
Collectief vervoer WMO
Vanwege prijsontwikkelingen (NEA-index) en volumeontwikkelingen is de verwachting meerjarig dat de kosten flink op zullen lopen. De prognose voor het collectief vervoer WMO laat voor 2024 een overschot van € 412.000 zien (op basis van afname/gebruik vraagafhankelijk vervoer t/m mei 2024). Van het restant van € 412.000 heeft € 213.000 betrekking op het verschil tussen de begroting van PlusOV en de begroting van de gemeente Apeldoorn. Daarnaast heeft € 103.000 betrekking op een incidentele baat door uitbetaling uit de Algemene Reserve van PlusOV welke is gevormd na uittreding van de DAZ gemeenten (Deventer, Apeldoorn en Zutphen) voor het routegebonden vervoer bij PlusOV in het verleden.