Pitch
Op het Jeugd ZIN budget wordt een tekort gerapporteerd van € 6,7 miljoen (taakveld 6.72 en 6.82), dat buiten de afgegeven bandbreedte van € 0 positief en € 3 miljoen negatief valt. Vanwege langere behandelduur, hogere intensiteit en prijsstijgingen zien we dat de druk op de Jeugdzorg aanhoudt. Deze ontwikkelingen staan haaks op de landelijke bezuinigingsopgaven vanuit de Hervormingsagenda. Ook voor het Jeugdwetvervoer zien we dat door vervoer buiten de regio het aantal kilometers toeneemt met hogere kosten als gevolg.
Lasten | Baten | Bedragen x € 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bedrag | V/N | Bedrag | V/N | I/S | Saldo | V/N |
Jeugd ZIN | -7.870 | N | I | -7.870 | N | ||
Jeugdwetvervoer | -318 | N | I | -318 | N | ||
PGB Jeugdzorg | 303 | V | I | 303 | V | ||
Totaal | -7.885 | N | 0 | -7.885 | N |
Detail
Jeugd ZIN
Op het budget Jeugdzorg wordt een tekort gerapporteerd van € 6,7 miljoen (saldo taakveld 6.72 en 6.82). Vanwege langere behandelduur, hogere intensiteit en prijsstijgingen zien we dat de druk op de Jeugdzorg aanhoudt. Naar aanleiding van de jaarrekening 2023 is hier in het budget van 2024 beperkt rekening mee gehouden, waarbij we uit zijn gegaan van 6,5% prijsindexatie en 5% volumeontwikkeling. In de bandbreedte die we afgeven houden we rekening met € 1 miljoen hogere kosten naar aanleiding van de definitieve jaarcijfers 2023, waar bij de totstandkoming van het budget 2024 nog niet op kon worden geanticipeerd. Daarnaast is er rekening gehouden met € 500.000 hogere kosten vanwege tariefontwikkelingen binnen de Jeugdbescherming.
Op basis van de ontwikkelingen tot en met juli 2024 blijkt dat de kosten Jeugdzorg verder toenemen dan in eerste instantie verwacht. De kostenontwikkeling volgt niet de trend van de afgelopen jaren, waarbij wij voornamelijk op de producten ‘begeleiding individueel’, ‘behandeling GGZ’ en ‘verblijf algemeen’ en in de stapeling van deze producten een forse afwijking zien. Voor deze drie producten geldt dat jeugdigen in toegenomen mate gebruik maken van de afgegeven indicatie. Ook zien wij dat in deze gevallen de aantallen cliënten toenemen. Tot slot zien we in de breedte dat de kosten per cliënt fors stijgen t.o.v. het voorgaande jaar. Dit betekent dat er zwaardere en duurdere zorg wordt ingezet per cliënt, los van de forse prijsindexaties.
Met de set aan maatregelen vastgesteld in de Hervormingsagenda wordt gewerkt aan een financieel duurzaam Jeugdzorgstelsel. Ondanks de taakstelling welke is opgelegd vanaf 2025 vanuit de Hervormingsagenda zien we nu een forse kostenstijging binnen de Jeugdzorg in Apeldoorn. Dit is een landelijk fenomeen, Apeldoorn is hierin zeker niet uniek. De verwachting is dat de ingeboekte besparing van € 4,5 miljoen voor 2025 niet zal worden gerealiseerd. Voor deze besparing geldt een inspanningsverplichting waarop gemeenten collectief zullen worden beoordeeld. Begin 2025 zal de commissie van deskundigen hier een eerste uitspraak over doen. Tegelijkertijd geldt een openeinderegeling binnen de Jeugdzorg, met een wettelijke verplichting om zorg te bieden aan jeugdigen binnen onze gemeente. Met de raad is eerder de afspraak gemaakt dat ieder kind dat recht heeft op jeugdzorg dit krijgt als deze dit nodig heeft.
In juli kon voor het eerst worden geconstateerd dat de verwachting is dat de kosten buiten de afgegeven bandbreedte zullen treden. Meer duiding en meer cijfers zijn nodig, waarbij momenteel wordt geanalyseerd wat er aan de hand is, dat vindt het college van groot belang bij deze kwetsbare groep. In de tweede helft van september zullen wij hierop terugkomen en de raad middels een raadsbrief en een voorstel voor een PMA met technische uitleg verder informeren over de financiën Jeugdzorg en hoe dit zich verhoudt tot de Hervormingsagenda. Tot slot zal er een voorstel voor een procesplanning worden gedaan ten aanzien van een plan van aanpak voor de kosten jeugdzorg.
Jeugdwetvervoer
Binnen het jeugdwet vervoer (jwv) zien we nog altijd een toename van het aantal Jeugdwet indicaties. Dit resulteert in een nadelig saldo van € 318.000.
Onderstaand in twee items kort samengevat waarom de kosten in het jwv (jaarlijks) toenemen:
- Toename in aantal unieke deelnemers in het jwv: 2021 was dit 132 en nu zitten we op ruim 262. Een verdubbeling t.o.v. 2 jaar geleden. Door de verhoogde druk binnen het onderwijs en meer uitval van leerlingen neemt het aantal verzoeken voor alternatieven voor onderwijs toe en daarmee ook het aantal jwv indicaties.
- In de praktijk zien we een toename van het aantal kilometers doordat er meer kinderen buiten de regio vervoerd worden. Daarmee worden er grotere afstanden overbrugd. Oorzaak hiervan is de wijziging in woonplaatsbeginsel per januari 2022. Kinderen worden buiten de regio vervoerd of hebben vervoer nodig buiten de regio.
De gemeente en het CJG monitoren de groei en kijken samen met de vervoerder naar mogelijkheden om het vervoer efficiënter uit te voeren. Ook worden er mogelijkheden gezocht om jongeren zelfstandiger te laten reizen.
PGB
Voor de uitgaven persoonsgebonden budget valt de raming momenteel € 303.000 lager uit dan begroot. Dit is in lijn met het ingezette beleid om een afname in PGB te realiseren.